torsdag, februari 08, 2007

Chatta med skolministern..

..just nu..
jag frågar hur vi ska få motiverade elever i skolan som inte är så less på skolan.. samt vad han menar med ökade befogenheter..

Han verkar inte svara mig men den här är fin:
Fråga:Hej Jan! Kan inte du göra så att man bara går i skolan mån-tors? och är ledig på fredagar? och att man har flextid i skolan? iaf på högstadiet? snälla? =)Neusen
Svar:Jag tror inte det. Svenska elever tillhör dem som ägnar minst tid i veckan åt skolarbete, i hela industrivärlden. Vi behöver snarast öka elevernas arbetsinsatser, inte minska dem.Jan Björklund

Nu kom min fråga från en annan och med annan utgångspunkt..

Fråga:Vad talar vi om för befogenheter (håller med dig om att lärare behöver mer) ? Ex-elev
Svar:T.ex att kunna splittra destruktiva gäng, genom att flytta elever till andra skolor. Att kunna få beslagta störande föremål i undervisningen. Att kunna få göra tillfälliga avstängningar av elever.

Får vi inte splittra destruktiva gäng idag!!!??

JAG ÄR UTSLÄNGD! Jag får inte fråga mer.. två frågor inget svar.. DET ÄR MIN SKOLA JAN SVARA GOSSE!!

OK jag svarar själv. Självklart ska vi ha ordning och reda i skolan, självklart ska vi polisanmälla sådant som går över lagens gräns i skolan men som svar på frågan .. vi MÅSTE kunna motivera eleverna med moderna metoder, annars faller det, annars hamnar vi i behov av destruktiva metoder. Vilka befogenhetern ska vi ha? Tja, att undervisa, att utbilda, att vara vuxna. Att vara förebilder.
En viktig fråga som jag också ville ställa men jag är ju avstängd.. (Jan har stängt ute mobbaren från chatten). Hur ska läraren göra när föräldrar, alltså till ytan vuxna, dundrar in i klassrummen för att göra upp. Är det då ett skolproblem som löses med hårdare tag i skolan? Vilka krav ställer det på skolan egentligen? Bara undrar..

Fråga:Hur ser ni på hur man ska lösa mobbing? Ska skolan klara upp det, ska mobbaren flyttas eller ska den mobbade få byta skola?Lina
Svar:Mobbaren ska flyttas, om det inte går att lösa på skolan. Oacceptabelt att offret får byta. Vi genomför lagändring om detta 1 juli i år.Jan Björklund

Vart ska vi flytta mobbaren Jan? Till en friskola kanske? "Hej det här är Kalle, er nya skolkamrat, han är mobbare! Välkommen Kalle!"

Döm själva öm resten:

Fråga:På gymnasiet dras studiebidraget bort om man skolkar för mycket. Kan man inte göra så i grundskolan med barnbidraget oxå? Det sätter press på föräldrar!jessica
Svar:Jag tycker att skolk ska skrivas in i betygen. Jan Björklund

Fråga:Nej – det är inte ok att bete sig hur som helst och det har barkat helt åt skogen på många skolor, men jag köper inte att du viftar bort kraven på ökade resurser och – rätt ensidigt tycker jag – menar att det är disciplin, auktoriteter och straff som är hela lösningen. Den svenska skolan ska utbilda sina små människor att klara av ett arbetsliv som idag kräver samarbetsförmåga, initiativförmåga och förmåga att tänka själv. Och på en internationell arbetsmarknad är vi svenskar rätt attraktiva just för att vi kan det – och inte bara väntar på nästa order från chefen. En sån skola kanske kräver mer..? Det räcker inte längre bara med att vara bäst i test på matte och fysik, eller vad tycker du?Pernilla
Svar:Om vi ändå vore bäst i fysik och matte. Vi sjunker även i ämneskunskaperna i internatioenlla jämförelser. Jan Björklund

Fråga:Hur ser du på åldersblandad undervisning kontra åldershomogen? ErikErik Nyberg
Svar:Man får bestämma lokalt hur man ska göra. Det blir dock rörigare för läraren när eleverna befinner sig på många olika nivåer i ett klassrum. De yngre eleverna brukar tycka det är utvceklande att vara med de äldre. De äldre riskerar dock att inte utvecklas lika mycket.Jan Björklund

Fråga:PÅ verande fråga som ställs, syns svaret befogenheter, status, osv. Jag vill veta hur mycket ni är beredda att satsa på skolan och lärare i form av ekonomiska resurser och fler lärare?Kate
Svar:Svensk skola har redan mest resurser i världen. Vi ökar ytterligare några miljarder i årets budget. Men jag tror att det i huvudsak handlar om annat än mer pengar. Annars skulle vi ju vara världsbäst i ordning redan.Jan Björklund

Inga kommentarer: