måndag, oktober 09, 2006

Hej skolministern!

Grattis till jobbet!
Vad spännande det ska bli att följa dig och utbildningsministerns framfart i kunskapsskogen. För visst ska ni snitsla oss rätt? Vi behöver ju det vi alla vilsna pedagoger som de där flumsocialisterna lämnat efter sig. Det blir säkert inte lätt, men med dina fasta händer ska det nog gå bra! :-)

"Skolan ska förmedla kunskap" säger du och de dina, äntligen! Det låter spännande! Snälla tala bara om för oss vad det är exakt du menar med kunskap, det är ju inte så lätt att veta i dagens samhälle som ju är så föränderligt och fullt av intryck. Barnens vardag blixtrar ju av upplevelser och intryck så även de behöver säkert veta vad de egentligen ska lära sig i skolan. Det är ju t.o.m. så att barnen inte alltid lyssnar till oss om vi inte gör oss till något alldeles extra, det ska "förtjänas respekt". Det känns så bra nu då att veta att vi i skolan äntligen får tillbaka vår respekt och våra befogenheter som kunskapskällor! Jag har varit så avundsjuk på sekelskiftsprosten som ju så tydligt hade alla sanningar i sin bok och som också med dessa sanningar bildade socknens bönder varje söndag, idag får ju barnen reda på saker överallt, via filmer och media, via kompisar på Lunarstorm och de lyssnar ju inte på oss vuxna längre!! Bra med befogenheter Jan, perfekt, nu kan de inte slippa undan, lyssnar de inte så kan jag ju slänga ut dem ur klassrummet! (Psst, tala inte om för någon att både jag och mina kollegor gjort det även under flumeran, ganska ofta faktiskt, det har inte hjälpt riktigt men nu när de kan få det på betyget blir det säkert bättre!)

Mobiltelefonerna Jan, bra att du tar de som exempel, och mp3-spelare, nu får vi äntligen ta dem i beslag, back to basics, ta in skiten.. Har du hört förresten att vissa pedagoger har fått för sig att faktiskt använda telefonerna i undervisningen!? De har fått för sig att man kan använda ljud i undervisningen!? Sicket nonsens du, det handlar tydligen om "att utgå från varje individ" och sånt tjafs, en del föredrar muntligt framför skriftligt och då slipper de läsa och kan få läxor i iPodden istället! Det fanns inte på prostens tid tack och lov! (Och återigen, tala inte om för någon att jag faktiskt har beslagtagit saker från barnen innan, visste liksom inte att jag inte fick innan du kom och påpekade det, tack Jan och förlåt.)

Prov Jan, prov, äntligen lite fräscha prov så att barnen verkligen får veta vad de kan, eller framförallt föräldrarna för de har ju, som du mycket riktigt påpekar ingen susning om vad som händer i skolan idag. De går ju år ut och år in utan en aning om vad Pelle gör i skolan. Med prov blir det ju så mycket tydligare! Jag vet däremot inte riktigt hur de ska se ut och vad de ska mäta men det förklarar du säkert tillsammans med din förklaring av kunskap för det hänger ju liksom lite ihop.. Ett tips kan ju vara att snegla på de diagnostiska prov som finns för år två eller tre redan idag. (Kommer inte riktigt ihåg om det är tvåan eller trean och du har ju undvikit att berätta om dem med all rätt för det hade ju kunnat tyda på att lärarna faktiskt redan idag har möjlighet att ta reda på just det som ni säger att de inte kan, kanske visste ni inte det men i så fall ska ni ju inte avslöja det, det skulle ju kunna få det att framstå som populistiskt och det kan ju inte vara tanken.. ;-)..) Dessutom finns ju individuella utvecklingsplaner idag, kanske kan du utgå från dem när du tar fram de skriftliga omdömena, det är ju dumt att uppfinna hjulet igen.

Betyg, Jan, betyg, som det har daltats med ungarna! De har ju kunnat fara omkring i ovisshet i åtta år innan bomben har briserats! Så kan vi ju inte ha det! Tänk alla utvecklingssamtal som lärarna styrt och med berått mod undvikit att tala klarspråk!! Ibland har ju t.o.m. barnen tvingats hålla i dessa samtal. Förfärligt! Vi är enna fegisar allihop vi pedagoger! Vi snackar om att Pelle är duktig i fotboll i stället för att berätta om att han är usel på matte (jo, så stod det faktiskt i GPs ledare igår och då måste det ju vara så!)!! Nä, pang på bara, ge dem vad de tål, här ska ingen slippa igenom, det ska börjas i tid, tona ner den mjukisfostransfrossan som råder, klart grabben ska ha läxor om han inte kan. Och du Jan, vilken morot betygen blir sen för barnen! Äntligen får de en mening med tillvaron! Jag är egentligen ganska förvånad över att betyg inte används i andra sammanhang eftersom det är så bra för barnen i skolan! På jobbet t.ex. Fast det är klart, vi kan ju sätta betyg på er ministrar ibland i debatter och så, och på fotbollsspelare..

Ordning och reda Jan, ordning och reda, som det stökas runt om i landet. Betyg i ordning och reda ska nog få tyst på de små liven. Tips här är att göra betygen i siffror så att alla förstår dem för vissa av föräldrarna har ju som du säkert känner till dåliga svenskakunskaper och kommer säkert skickas tillbaka till något annat land när de väl gjort språkprovet.. ;-)

Förklara bara för de som tvivlar, jo det finns faktiskt en hel del, hur betygen faktiskt blir morötter och inte som belackarna säger, stämplar dem. Du har säkert sagt det men jag har inte hört det bara och jag måste ju samla argument nu när jag ska försvara dig på skolorna.. Förklara också hur vi gör med de som, mot förmodan struntar i att de får ett mindre bra betyg och känner sig utstötta, vi måste ju vara förberedda på det även om det säkert inte kommer att hända Jan.

Internationella jämförelser Jan, jämförelser! Äntligen blir det bättre, nu ska vi satsa på det som mätningarna säger, hårdvara. Vi talar inte så högt om att mätningarna oftast inte alls fokuserar på samma saker som våra läroplaner idag har i fokus utan nu kan vi köra på, det som mäts kan vi satsa på, glöm allt mjukt tjafs om samhällsmedborgare och fostran..

Till sist Jan, forskning som din kompis Lars förespråkar. Vi ska satsa på forskning. Ska du inte vara lite försiktigt där. Kärnan i forskning är ju ett nyfiket, aktivt, nytänkade och utvecklande förhållningssätt, och du Jan, forskningen om lärande idag berättar ju om hur man tar sammanhang och skapar nya förutsättningar och därmed drar nya slutsatser. Får vi verkligen plats med det i vår nya pluggochordningochreda-skola? Jag har nämligen inte stött på så mycket forskning som säger att det är rätt metod, tvärt om, och visst vore det synd om Lejonborgs satsning på forskning faktiskt stjälper dina egna professior om ordning, reda och hårdare tag!?

Giv akt på dig kompis!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Fan, det var en riktig känga du delade ut. Bra inlägg, även om jag inte delar dina farhågor. Att snacka är en sak, att verkligen göra det är något helt annat (jag pratar om Björklund, inte du).

Unknown sa...

tro mig, han kommer att gå på i ullstrumporna, OM inte vi pedagoger står upp!

Anonym sa...

Jag håller med om att Oslagbars inlägg är bra - bland det bästa du skrivit!

Jag håller också med om att det är viktigt att granska de "lösningar" som vår nye minister presenterar.

För mig känns det som om man vill lösa nutidens - och även framtidens - frågor med dåtidens lösningar.

En fråga: har det någonsin fungerat???

En annan lite fråga; hur tänker man sig att de skolmognadsprov, som skall erbjudas de barn vars föräldrar vill se sina som liv som elever redan när de är 6 år, skall se ut? Och vem skall utforma dessa prov? Och vem skall genomföra dem? Och vad gör man med den oro som det antagligen kommer att skapa för de barn som inte "klarar" det????

Oslagbar; jag kommer att stå vid din sida när det gäller att granska "den nya utbildnings och skolpolitiken"!!!

Unknown sa...

..upp till kamp!