tisdag, januari 30, 2007

Det är så lätt att glömma huvudpersonerna..

..speciellt i skolans värld. Vi pratar som om de inte finns, barnen, eleverna, UNGARNA! Eller rättare sagt, vi är ganska duktiga på att prata om just den senare kategorin, gärna med en ändelse, ni vet den som börjar på jä.. Tänk vad mycket lättare det hade varit om vi slapp alla dessa ungjä.. i skolan. Fast å andra sidan är det ju en del som har kreativa lösningar på problemet. I dagens Rapport berättade de om en skola neråt Skåne (är det närheten till Danmark som gör att det är i Skåne man alltid kommer på dessa smarta drag!? Hos våra gemytliga grannar har ju regeringen nära på kommit längre än Elake Måns i sina militanta bakåtblickar..), var var jag, jo, en skola i Malmö, Sofielundsskolan, kreativ lösning, ja, omdöme om sitt uppförande efter VARJE LEKTION! Snacka om elevdemokrati, snacka om framtidens skola. Men ungarna verkar nöjda och lugna, de kastar inte sudd längre, kanske kan tipsa om Valium, det lär också lugna ner de små liven med mindre administration. Om eleverna får tillräckligt många ettor (sämst –ett till fem) så får de inte åka med på ”belöningarna”, nä kör med Valium istället så slipper ni ju åka på belöningsaktiviteter..

Därför är det befriande att läsa dagens insändare i GP, Fria ord, replik till en Peter Brych, av Ulrika Andersson, klass 8 på Kvarnbyskolan apropå hystering kring mp3-spelare. Så här skriver denna kloka unge, förlåt unga tjej:
”Att lyssna på mp3 under lektionen är för många det bästa sättet att koncentrera sig på arbetet.” Elake Måns blir knockad men reser sig på åtta.
”Man måste vända på det hela och förstå att många elever lyssnar på mp3 för att stänga ute alla höga och störande ljud i klassrummet.”
Nja ronden till Måns som här hämtar bränsle till sin skolbål, det är stökigt på lektionerna och eleverna flyr in i musiken.
Men, till min glädje har Ulrika moteld igen:
”För övrigt är det väl upp till var och en att ansvara för vad man vill lära sig på lektionerna. På högstadiet borde man i alla fall kunna bestämma själv om man vill ägna tiden åt att sms:a eller arbeta med det man ska.” Måns knockad. Egna liberala argument om individens ansvar sänker den nyliberale skolministern. Man kan naturligtvis ha synpunkter på att begreppet ”högstadiet” används eftersom det nu var ganska många år sedan högstadierna försvann i Sverige men å andra sidan så har Måns ingen aning om det så han lär inte ta den livlinan i argumentationen.

Tack Ulrika för att du visar att det fortfarande GÅR att tänka själv och framförallt att du vågar stå upp i debatten kring den förflackade svenska skolan, vi är alldeles för få som gör det.

1 kommentar:

Anonym sa...

Har jag inte sagt åt dig, Oslagbar, att du inte får skriva sådana saker i din Blogg? Du krossar ju hela herr ministerns verklighetsbild. Den där elever och ungdomar verkar vara potentiella hot hela tiden! Undrar om de där i borgen Rosenbad har funderat på att det är dessa vilda och ouppfostrade och i framtiden kuvade(?) människor som skall se till att vi har något att äta när vi blir gamla....Tänk vad de kan hämnas då....
"Nej, lilla du. Inte får du välja om du vill lyssna på musik, inte... eller ha på dig en keps här på hemmet.... Fy på dig.... sitt still och var tyst! Och prata bara svenska!"