fredag, januari 19, 2007

Man ser det man ser...

Utanför förskolan idag kom en upprörd kille springande. Han behövde förband eller något för kompisen hade slagit sig. Jag och barnen åkte snabbt ner till den skadade fjortonåringen som, visade det sig var både groggy och uppriven. Han och hans tre polare hade "lekt" på väg hem från skolan och det slutade med att han fick ett jack i bakhuvudet av en grov och vass tjock pinne. Som jag uppfattade det så var det just lek, eller kanske lite bus. Jag hjälpte naturligtvis grabben och körde honom och en kompis hem där mamman och transport till Mölndals sjukhus väntade.. Inget märkvärdigt, bara något alla bör göra så jag är inte ute efter att spela hjälte här. Pojken var dock oerhört tacksam och prisade min/vår insats.. Det som gör det hela intressant är emellertid att det var två andra vuxna på plats, ett par där mannen gick till attack mot de unga "busarna" och var upprörd över hur de slängde pinnar på vägen. Även när han upptäckte att en alltså var skadad fortsatte han att läxa upp barnen. Det handlar helt enkelt om bemötande, hur vi tacklar våra barn, hur vi ser på dem och om faktiskt konstaterar att de ÄR barn. Självklart tyckte ynglingarna att den arge mannen var "en jävla gubbjävel" och ville inte alls prata med honom medans de utan problem snackade med mig, självklart är det så, barn reagerar så.

På samma sätt funkar det naturligtvis i skolan, vill vi att ungarna ska vara problem så blir de ju det, vill vi förstå dem så kan de fortfarande ställa till det för sig och sin omgivning, men kanske inte på samma sätt.. Vad som händer på den där Gustav Adolfsskolan i Landskrona har jag ingen aning om och deras åtgärder måste naturligtvis sättas i samband med det uppkomna läget och det känns som om de gör det efter bästa förmåga och JA det behöver inte vara fel att ta bort elever från skolan under en period så länge man gör det för deras eget bästa och har en plan för det, inte för bestraffning, det är barn det handlar om och det är tyvärr det som faller bort allt för ofta i debatten kring ordning och reda och i flytta mobbaren-kampanjen.

Let´s dance på TV.. musiken är i alla fall bra, gillar hur de tar moderna låtar i quicksted och rumba. Ser fram emot Ekwall nu, denne virtuos som jag känner att jag både älskar och hatar och älskar att hata, antar att han bloggar bättre än han dansar men vem tusan gör inte det.

Inga kommentarer: