torsdag, januari 31, 2008

I-landsproblem

Råkade ut för två I-landsproblem igår,
1. Var på ICA med självskanner. Tyvärr har Stig och hans kompisar börjat straffa mig å det grövsta, får avstämmning varje gång. Allt började med att jag missat att skanna in TVÅ varor för tre gånger sedan och sedan dess är det avstämning med fascistisk precision, mycket jobbigt. Har dock varit prickfri de senaste gångerna så kanske slipper jag min tvångströja nästa gång. F.ö. var jag nära att köpa ett leverpastejpaket som gick ut 18 januari. 18 januari! Leverpastej! Hua..

2. Rev parmensan till carbonaran, råkade riva pekfingret på parmensanrivaren. En del skadar sig när de skär gurka, jag skadar mig på parmensanrivaren, bara en sån sak..

Annars har det varit mycket Broängen det senaste. Var där i måndags på studiebesök och såg gamle rektorns ståupp-show på Bergakungen igår. Först skolan; kolla in hemsidan www.broangen.se, mycket intressant hemsida från ett kommunalt grått perspektiv. Rektorn har ordet PÅ FILM! Verksamhetsberättelse PÅ FILM! Härligt! De har fattat vidden av att arbeta med media och för dem handlar det mest om film. Jag minns min ojämna personliga kamp mot IT-universitetet där jag med en dåres naivitet försökte "förändra" strukturerna men hamnade vilse i en Fronterkorridor. Nyskapande? Lejonhanen skrev uttryckligen att "det inte går att uttrycka sig i film och ljud" utan det handlar om det skrivna ordet. Försök förändra och förnya där den som kan.. Broängen visar att det går och de kan visa upp elever som är motiverade till lärande, som ser läroplanens mål som en sporre och som framförallt KAN läroplanens strävansmål och vet att arbeta med dem, spana in elevarbetena så förstår ni vad jag menar. Natuligtvis finns det att fila på även där men herregud vilken härlig inställning. Mer sånt!

Bergakungen igår, skolbiodag och Fredrik Svensson som huvudtalare. Alltså jag ser skönhetsfläckar som bristande röd tråd exempelvis, men jag gillar ju Fredrik och den bild han ger, han är estradören som vågar raljera över etablissemanget med sunt förnuft som grund. Jag gillar det men ser också att det inte riktigt går hem på samma sätt i akademin som ju kräver vetenskap och belägg men frågan är, hinner vi verkligen vänta på det i den nya snabba tiden? Kan vi dessutom lita på att akademin frågar och belyser rätt frågor? Forskare är ju inte mer än människor, dessutom ofta stöpta i den gamla hederliga formen? Eller Mr T!? :-) Tror att vi måste våga gå på magkänslan, se att vi är i en ny tid och framförallt våga vara med barnen, prata med barnen och utvecklas tillsammans med dem, det är ju trots allt för dem vi är till i skolan även om det ibland känns som något annat.

Dagens Björklundare, ur tidninge "KvalitetsMässan 20-22 november 2007":
"Det finns för många mål, de är för luddiga, de är för krångliga och de är för inriktade på processer och inte på kunskap."
Kunskap någon?

F.ö. så är Flyga drake en grymt bra film, lika bra som boken faktiskt..

2 kommentarer:

Kontorsråttan sa...

Men visst: det räcker väl med att veta vad ordet analysera betyder - inte ska man behöva kunna göra det också???

Sitter med promemorian från regeringen om att IUP ska innehålla omdömen om resultaten - i alla ämenen i alla årskurser. Vad händer med att underivsa i tema, block och stora sammanhang då? Bort med det flummet - 16 ämnen och omdömen om resultaten redan när barnen gått ca 3 - 4 mån i skolan. Det är bra det - inget flum och rejäla kunskaper!

Är det inte lite klent med anfallare hos di gule???

Oslagbar sa...

Härligt! 16 ämnen, räcker det!?

Anfallare? De öppnar plånboken snart.. Men Liverpools juniorer är ju faktiskt bra.. :-)