måndag, februari 04, 2008

Byt aldrig din blandare hemma..

..ett tips bara. Speciellt om du är akademiker.

När jag väl hade fått bort den befintliga blandaren (inte helt enkelt för rören hade suttit ett tag) så konstaterade jag att kopparrören på den nya var på tok för korta och eftersom min plan var att gänga ur de befintliga så kom första bakslaget här, de var fastsvetsade.. Det skulle komma mer..

Försökte sedan sätta tillbaka den gamla blandaren men då hade jag redan lyckats göra så att kopplingarna läckte och då de gamla muttrarna satt fast i röret fick jag bågfila av det och plugga igen varmvattnet. Efter ytterligare två vändor på K-rauta trodde jag nog att det börjat lösa sig men då kom chocken.. Ur golvet sipprade vatten upp likt små fontäner.. Det läckte UNDER diskbänken och alltså UNDER skåpsgolvet. Sticksåg fram och se där, där var en sjö av avloppsvatten från plaströren som hade legat i alla år utan fast koppling och bara väntat på att ytterligare en hobbysnickare skulle skaka lite på rören för broöppning. Bedrövelse och uppbrutet golv. Jag lovar att aldrig mer leka rörmokare!

Det tragikomiska är dock att blandaren nu INTE LÄCKER..
Så nu ska vi byta kök också.. Samt nya rum uppe, samt nytt badrum och utbyggnad och upprustning av befintligt badrum och så ska vi bygga om förrådet..

Men Lovarna hade i alla fall riktigt roligt åt den här reklamfilmen som gick varm efter semlefesten..

7 kommentarer:

Anonym sa...

Ajdå, det sista jag sa till frun i morse var "Ja, jag ska byta blandaren i badrummet den här veckan". Kan man ringa dig när man står med vatten upp till knäna? /Björn D.

Unknown sa...

fast i badrummet har du ju badkar så där är det lugnt..

Anonym sa...

Risken är dock att frun i fråga inte skulle tycka att situationen var räddad i o m att jag höll mig torr om fötterna... Hon tycks hysa något speciellt agg mot stora mängder vatten som färdas mellan våningarna utan hjälp av därför avsedda vattenledningar. Minns bl a när jag fick till ett riktigt prydligt vattenfall i vindstrappan i samband med en takomläggning häromåret. Inte populärt. /Björn D.

Unknown sa...

"Frun ifråga".. Har du flera!? :-)
Kanske vore något med vattenfall ändå..

Anonym sa...

Kan inte låta bli, man blir ju så nöjd.... Inte en droppe spilldes i onödan trots gamla buckliga kopparrör i en dimension från en annan dimension som kapades med precis den ansenliga mängd våld som nöden krävde. Tidigare nämnda fru var stum av beundran och förundran och undertecknad akademiker tänker nu köpa sig en lott! Björn "Timell"

Unknown sa...

Timell kom hit!!! Din rackare.. Har precis haft en ny match med kopparrör.. Oavgjord hittills.. Dock är det plasthelvetena till avloppsrör som är värst!!

Anonym sa...

Man vill ju inte ropa Nej utan hellre Hej så fort man kommit över bäcken torrskodd. Börjar misstänka att jag kanske ropade Hej lite tidigt.... Små droppar som man med god vilja, eller med en dåres envishet, skulle kunna kalla kondens. Stängde dörren och gick och kollade på Bygglov istället. "Klämringskoppling", syns ju på själva konstruktionen att det aldrig kan fungera. B.