torsdag, februari 07, 2008

Politisk blogg

Vardagen är politik på sätt och vis och konstigt vore väl annars om inte politiken påverkar oss på olika sätt. I praktiken kan det dock vara svårt att se det.. Denna blogg ska ju spegla vardagen och då ingår även att färga aktuella frågor, fotboll och skola, politik på olika nivåer. Jag har fått reaktioner i veckan om min bild av liberalerna MEN; Min ambition är inte att vara partipolitisk utan istället spegla värderingar utifrån sakfrågorna. När det gäller liberalerna är jag mest förundrad, känner mig ganska öppensinnig i själen men hittar inte mycket av det i de sakfrågor som intresserar mig. Skoldebatten leds idag på ett enligt mitt tycke förfärligt sätt och den leds av en militant liberal, det ger Oslagbara reaktioner. Tyvärr finns det i partikortleken idag få ess eller jokrar, däremot ett överflöd av svartepettrar.. Det har blivit en huggsexa om att "visa handlingskraft" och det är en liberal som håller i piskan. Bakom vispar en röd-Mona och "är beredd att förhandla" om skolan. FÖRHANDLA! "Om ni tar bort omdöme i ettan så kan ni få betyg i sexan." Jag som trodde att handel med barn var förbjudet. Dessutom ska "alla mellanstadielärare" få utbildning i att sätta betyg A till E utifrån en herrans massa kriterier. Fullständigt befängt.. Det FINNS ju inga mellanstadier för det första. Det är en enorm arrogans vi får stå ut med och talkören ljuder att vi måste mäta barnen. Det talas väldigt lite däremot om barns lärande i skolan och vad de egentligen ska lära sig och så länge det ser ut så här så kommer oslagbara diskussioner fortsätta..

Obama eller Clinton?
Sitter här i regniga Norden och tror mig veta.. Visst vore det läckert med Obama? Han dominerar i alla fall webben..

Turkiet - Sverige igår och lite småkul att vi stod upp, ingenting dock mot Elfenbenskusten - Egypten nu på Eurosport! En fantastisk match, 3-1 till faraoerna i en en sprudlande tillställning, det kommer mer och det är läckert. Egypterna firar mål vända mot Mecca.. Coolt.. Egypten har en egen Zidane, bara en sån sak och Drogba är mållös än så länge..

Lite kul att afrikanska mästerskapen visas i Eurosport..


Anders Svensson som mittback, nästa steg i karriären? Varför är Rosenberg med och hur länge orkar vi vänta på Källström? Sebastian Larsson dock klassen bättre än Chippen och visst vore det kul med Safari i EM? Holmén på kanten.. När han spelade där senast lipade han, mot Valencia borta om ngn minns den historien.

Sjöhage vänder hem! Kul, hoppas Norgeäventyret fungerade som lumpen för honom..

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag håller helt och fullt med Oslagbar om att skoldebatten är medioker just nu. Jag tycker det är otroligt att en minister uttrycker sig så nedvärderande om det arbete som bedrivits i skolutvecklingsfrågor de senaste åren, som han gör i en radioitervju idag. Det där med respekt kanske bara ska gälla elever mot lärare och inte minsitrar mot professionella?

Och i fotbollsfrågan: hur många gånger ska Daniel Andersson få vara med? Och japp - in med Sebastian och våga chansa med några fler ungtuppar. Hellre Berg än Rosenberg och så får vi väl hoppas att Sjöhage inte blir ledsen när de ordinarie anfallarna är friska...

Stefan Osla sa...

Sidledsdanne täcker alltid upp platser i truppen..