onsdag, februari 06, 2008

Valfrihetens förlovade land

Jo jag tycker så här om nedanstående..
Olweus; funkar säkert bra, har ju själv delvis arbetat med det under min tid i Högsbo och jag är glad över att de upplever framgång,MEN att det skulle vara den enda sanningen för att det är "bevisat" att det funkar tror jag inte riktigt på. När det handlar om människor så kan vi aldrig stöpa oss i former, vi måste vara lyhörda och beredda på att förändra och förbättra oss. En form som funkade perfekt 1995 funkar inte lika bra 2007 utan att man för den skull behöver säga att man gjorde fel då. Här tror jag nyckeln finns. En "modell" kan funka i viss miljö, en annan modell i en annan miljö. Ganska självklart, vi har olika förutsättningar och omgivningar.

(Mycket av utveckling handlar f.ö. om att stanna upp och se var man står just nu, ompröva och gå vidare. Mindre om att gräma sig över det man gjort fel. Den inställningen måste gälla i skolan idag. Därmed inte sagt att man ska strunta i historien och den kollektiva kompetens man skapat, man måste dock våga köra på..)

Dessutom, för att vara lite elak; Om Olweus vore den enda vägen så skulle ju inte min gamla skola behövt stänga på grund av kravaller.. eller!? :-9

När det gäller GPs ledare så blir jag bara mer och mer förvirrad av den liberala borgerligheten; de hyllar helt plötsligt kollektivet, skolan ska stramas åt, mer kontroller och inspektioner, alla ska arbeta efter samma former utifrån en "bevisad vetenskap", mjuka värden och vår läroplan är bara flummigt. Sovjet någon? Hur ska våra framtida medborgare i den globala världen se ut? Invandrare ska dessutom tuktas in i den svenska modellen och passar den inte kan de sticka, samtidigt hyllar vi globaliseringen och den fria marknaden? Logiken?

Inga kommentarer: