söndag, september 24, 2006

Medborgarjournalistik på agendan

Tittade på Agenda i kväll. Ett bra program, tyvärr matchat mot Sopranos men eftersom jag inte riktigt tagit mig tid att komma in i Tonys värld efter nystarten (vilket han själv dessvärre också har svårt för efter att Junior i förvirring skjutit honom) så fick det bli Agenda. Ett alltså riktigt bra program, först om valet naturligtvis och folkpartisten som offrades i efterdyningarna av intrångsskandalen eller vad den du kallas.. Intressant att se om inte fler huvuden får rulla.. Lejonkungen själv kanske?

Men det var inte det jag skulle skriva om utan inslaget efteråt, den om den nya snabba journalistiken som görs av medborgarna själva. Grymt intressant och en återkoppling till tidigare inlägg om Webb2.0. Diskussionen kretsade kring konspirationsfilmen om 9.11 som finns på internet, gjord av tre unga killar, rumskamrater och poolare. Det har säkert gjorts ganska många filmer om attentatet men den här är speciell så till vida att det är miljoner och åter miljoner som sett den. Killarna gör nu version tre och som någon av dem sa. "Hade filmen dragit sådan publik på bio så hade den varit uppe på dagordningen i Vita Huset omedelbart". Nu har den fått uppmärksamhet som det är ändå och de har varit med i både CNN och Time magazine. Fascinerande och ett tecken i tiden.

I Sverige ligger vi efter naturligtvis men den snabba journalistiken av medborgarna själva är på gång och visst var det så att mobiltelefonbilderna gav Aftonbladet förstahandsrapportering från flodvågskatastrofen?

Patrick Gallagher är en skribent på sourze.se, en nättidning med medborgarperspektivet, han ser lite duktigt töntig ut i ärlighetens namn men här är hans beskrivning av 9.11-filmen
http://www.sourze.se/default.asp?ItemID=10547137
Filmen Loose change får över 42 miljoner träffar på google.se. Således inte svår att hitta:
http://video.google.com/videoplay?docid=-5946593973848835726

2 kommentarer:

pedabloggen sa...

Tack för kritiken. Efter ett par dagars ryggdunkar känns det faktiskt uppfriskande att läsa att jag ser lite duktig töntig ut. Nu har jag ingen lust att skriva en självbiografi, men du skulle säkert förstår humorn i din betraktelse om du bara visste en tiondel om mitt liv före Agendauppträdandet.

Och tack verkligen för länken. Visst är det roligt och intressant med TV men det viktigaste är att locka fler läsare till mina texter och givetvis Sourze.

Patrick G.

Unknown sa...

Precis, duktigt töntigt behöver INTE vara för negativt.. Texterna är det ju inget fel på!! ;-)

Läste också dina texter om Web2.0 som jag delvis använt mig av i research inför en rapport om framtida IT-möjligheter i skolan. Det som du och sourze står för är ju riktigt intressant även för våra små liv och deras lärare..