måndag, juni 25, 2007

Sommar jobb och böcker



Måste erkänna att jag skriver hellre än läser. Många tror ju att man måste vara enormt beläst för att lyckas kräma ur sig lite relativt relevanta rader, FEL FEL FEL som Magnus hade sagt eller Brasse eller vem det nu var. Visst ökar man ordförrådet hela tiden och inte skadar det att läsa men något absolut likhetstecken vill jag inte placera mellan läsa och skriva. Man kan göra det ena eller det andra och en obehaglig sanning för många torde ju vara att läsningen faktiskt förändras och utvecklas, den roll den klassiska bokläsningen haft har fått konkurens, av internet, av bloggar, av tidningar, filmer osv.. Lägger ingen värdering i det, konstaterar bara. Hur som, självklart är det bra att läsa, gillar att hitta den där goda boken som man längtar efter och det var dit jag ville komma:

När Lo hade 40-grader i Elba och det var 32 grader i luften passade jag på att läsa ut tredje delen av Stieg Larssons Milleniumhistoria på min "vakt". Riktigt bra. Härligt bra. Har ni inte läst om Salllander och Mikael Blomqvist så gör det. Spännande, välskrivet och intressant. Vänder mig bara mot en sak; repliken "Jag förstår" som ständigt återkom. Allvarligt talat, inte tusan säger vi jag förstår till varanadra. En dålig översättning från swengelskan, men låt inte detta förta boken. Pocketbloggen hyllar "Luftslottet som sprängdes" som den bästa deckaren någonsin, tror nästan den har rätt..

Just nu läser jag Snabba Cash. Knepig dialog men rå i sin råhet. Tur man inte har några bratsband och jag behöver kanske inte ha dåligt samvete över missade gymbesök det senaste OCH jag lämnar sällan in jackan på krogen eftersom jag i stort sett aldrig är där, i alla fall inte kring Stureplan.. ;-)

Inga kommentarer: