tisdag, mars 25, 2008

Scherp vs Den militante..

..liberalen..
http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_1006953.svd
Det är tyvärr 1-0 Björklund. Han har vunnit retoriken. Inte för att det är ett dåligt inlägg men jag saknar spetsen, varför har vi inte lyckats med att diskutera rätt saker? I Rapports undersökning igår var det en förkrossande majoritet som anser att vi ska ha betyg tidigare i skolan. Alltså har flumretoriken gjort susen. Det var återigen Björklunds kommentar "Det bevisar att svenska folket inte vill ha flummet".. Typ.. Förfärlig retorik naturligtvis.. Inget om att i stort sett alla föräldrar anser att den skola deras egna barn går i faktiskt är bra. "Skolan i Sverige är kass men där mina barn går.." Samma som invandrarretorik. "Ut med alla som bara tar våra jobb men det gäller inte grannen Ahmed som ju är en schysst kille.. " (Problemet är kanske å andra sidan att Ahmed inte är din granne utan bor i förorten, kanske klipper han ditt hår för 120 kolsvarta kulor men det är en helt annan historia..)

Tillbaka till flum och betyg.. Den oslagbara analysen säger istället att vi inom skolan kapitalt misslyckats med att visa att det faktiskt kan vara både "ordning och reda" och tydliga krav/mål utan att det för den skull stavas betyg. Individuella utvecklingsplaner någon? Hur kan någon gå igenom alla åren fram till betygen utan att veta något om var han/hon bör arbeta med och "ligger till" när han/hon arbetar efter en plan personligt skräddarsydd för att matcha såväl fallenhet som utvecklingsbehov!? Helt omöjligt om du frågar mig men tyvärr i retoriken så finns inte detta med, enda återkopplingen som finns stavas betyg. Hur det övriga samhället klarar sig överhuvudtaget är naturligtvis en gåta eftersom det sällan ges betyg utanför utbildningsväsendet.. I lumpen då iofs men ingen jävel gör ju lumpen idag och allvarligt talat, hur ofta har du viftat med din 10-9-8 eller vad det nu var man fick!?

Det oslagbara rådet är också att släppa betygshetsen. OK, fine, ge betyg i sexan då och börja diskutera det som verkligen betyder något, hur ska vi fylla skolan med innehåll!? Vad är det för barn vi vill ha och framförallt vilken värld ska de ut i? Vad krävs? Vilka egenskaper har barnen idag som vi måste beakta i skolan? Hur implementerar vi barnens teknik? Hur förhåller vi oss til begreppet kunskap idag? osv..
Lyssna på Troedssons framtidsanalys, försök förstå vad Dahlbom säger när han pratar om IT som en drivkraft i samhället snarare än ett pedagogiskt redskap, försök förstå våra barn och låt dem komma till tals på riktigt, inte bara som marionetter som brukligt är.. Vi måste försöka förstå varför det finns "korridorsprogram" på gymnasierna som blir fulla trots hot om indragna CSN-medel, förstå varför elever blir skoltrötta i sjuan osv.. Det måste ske utan hot och straff. Där har Scherp helt rätt och frågan är om inte Björklund vet det också men fortsätter mörka..

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kontorsråttan är helt inne på Oslagbars resonemang!!!

Matte sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Matte sa...

Intressant. Tråden togs upp i aftonbladet i dag. Så även på min blogg.