lördag, september 20, 2008

Haschibaschi, trimmer i näsan och stämplade ungar..

Spännande dagar sedan sist vi hördes..
Idag dock lugnt, Li träffade Kasper igen, ett kärt återbesök, vi har nog en hästtjej i familjen. Strax till Scandinavium. Kan man kalla det ödesmatch i tredje omgången av en maratonserie?

Igår, kollegan kände det först. Luktar det inte lite sött och konstigt? Ut i trappen, rena hippiefestival, någon satt och rökte på i hissen till Center för Skolutveckling! Så där bra va? Vi insöp och svävade tillbaka till våra uppgifter i ett töcken.. ..gick sedan och klippte mig. Återigen signal om att jag börjar bli gammal. Helt utan förvaning tryckte frisören upp trimmern i näsan! Sedan var det örats tur och ögonbrynen. En helhetsupplevelse alltså. Tur att jag inte är förkyld.

I torsdags, föräldramöte! Alla i cafédelen och rektor visade internetlänker på overhead, jag säger då det.. Sedan i klassgrupp en intressant diskussion om de skriftliga omdömena som min 8-åring ska utsättas för. Fröknarna försökte som bäst förklara hur de skapat ett formulär som de egentiligen inte vill använda, på vilket man fyller i en uppnåendepil OM eleven klarat sin undervisning. Tyckte att de faktiskt hittat en bra variant. Föräldrarna delades i två grupper. Vi som själva är i skolvärlden i en ringhörna (jo det var flera klassföräldrar som faktiskt var i branschen) och de andra som tyckte att man som förälder har rätt till information och därför gjorde kopplingen att betygsliknande skriftliga omdömen var bra. Det är just detta som är problemet, tydlig information har enligt skolans tradition blivit synonymt med betyg. Plötsligt tror vuxna människor att de behöver ha symboler som bevis för utveckling och att man inom skolan inte är förmögna att samtala med varandra som i vi är i andra sammanhang. Borde vi som föräldrar inte kunna få besked om våra barns utveckling utan att skolan stämplar dem med en symbol? Hur väl svarar symbolerna upp till barnens utveckling och vetskapen om att alla är olika och lär i olika takt? Vi har en barbarisk skoldebatt..
Igår kom ytterligare ett bevis för att vi trots allt har en ganska bra skola i Sverige då SKLs lämnade rapporten "Aktuellt om skola och förskola 2008". Däremot har skolan problem med att elevernas sociokulturella bakgrund styr resultaten i allt för stor utsträckning. M.a.o. problem hemma ger problem i skolan. Löser vi dessa med "betygsliknande omdömen"?
Titta gärna på
http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=27055&a=1251796
http://www.lr.se/lrweb/home.nsf/indexfrmset?readform

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra grepp det där med skolfolket i en grupp och de andra i ett annat... eller? Jag vet faktiskt inte. Ser gärna det där pilformuläret.

Frölunda är inte så vassa just nu, det kan nog bli en jobbig säsong igen. Hoppas nu bara att IFK kan vinna mot Kalmar i cupen!

Gammal börjar man bli först när frisören hittar gråa hår - och där är du väl inte än????

Unknown sa...

..inte frisören, men väl frun.. :-(