torsdag, juli 12, 2007

Barnens favorit!?


Bildlänk till MARKOOLIOS HEMSIDA..

Ingen sommar utan ragga:
Valda delar av texten:
"Nubbe o sill, vi gör vad vi vill
fem veckor semester, nu äre chillligga o gassa i Visby o jazzasamla på nummer, springa runt och hustla
hälsa på morsan i stugan i Skanörförsta vita helgen, jag tror att jag dör
midsommar ute bland kobbar o skärsom vanligt däcka bland buskar och bär
Charter, ett sunkigt hotell på Koshär släpper våra söta svenska brudar loss
kom igen, ge mig allt jag vill ha
det är på sommaren som jag mår bra
Det ska va reagge på sommarn
'Och massvis med sol
Dricka hemkört och cola
Lite lullig vardag
beställa in en till kall stor stark på kvällen,
ligga på stranden bira i handen
osv.. "

Alltså, jag är ingen moralpolis i vanliga fall men jag tycker nog att Markoolio borde fundera ett steg till innan han fortsätter med sin "nya" stil. Jag har alltid, faktiskt ärligt, gillat "den tokige finnen" som person, han är helt ok med barnen, kissochbajs Dr Mugg har sin funktion och vi böver lite barnsliga galenpannor. MEN någonstans har man också ett ansvar. Hörde honom på radion där han berättade att den nya plattan vänder sig till en äldre publik. Därav texterna. Allvarligt talat, som om någon över 18 skulle vara intresserad av att helt plötsligt köpa en Markoolioskiva bara för att det är texter för äldre!? Se på bilden ovan från Markoolios hemsida, där har vi ju målgruppen, ett barn som vill signera den nya skivan. Samtidigt med den nya stilen hörs Markoolio fortfarande i barnradion exempelvis. Inte kan man bara ändra stil då och skriva om öl på stranden och lulla varje dag för att sedan tro att den gamla unga publiken ska tänka "Nej detta är inte för oss denna gången, det är för våra föräldrar.."?

Lek med tanken att Björne skulle dra en lina i rutan eller förkunna för världen att han gått med i Hells Angels, det funkar liksom inte så.

Så Markoolio, fortsätt gärna att få bollen in i mål och ge barnen bajshumor, det behövs men ge dem inte drinkrecept och bilden av fyllon på stranden, du är för bra för det..

Inga kommentarer: