fredag, juli 06, 2007

GU-konflikt


Är i konflikt med akademin.. Framför mig har jag en uppsats, "Pedagogiskt/didaktiskt examensarbete 10 p". Mediabegreppet i ett lärarperspektiv, skrev den 1995 och det finns säkert en del luckor i den men det är inte poängen här. Poängen är istället poängen, är den värd 10 eller inte?
Enligt antagningsenheten inte. Enligt dem så är det sex poäng som är värdet, de andra fyra hör till en metodkurs. Följden; jag är inte behörig att söka Mastersutbildning för ledning i skolan. Göteborgs Universitet har alltså en vidareutbildning för lärare och förskolärare
som inte alla utbildade lärare kan gå. Det beror helt på vilken inriktning man valde och i vilken tid. Jag hade uppenbarligen otur. Man är medvetna om problemet heter det och erbjuder de som vill att söka en annan kurs på Pedagogiska inst. där man kan göra en 10poängare för att sedan söka Masters. Akademins logik!? En variant hade ju annars varit att faktiskt godkänna uppsatsen till tio poäng eftersom det är precis vad det står på den, men det hade ju kanske varit lite för enkelt. Herregud, hur ska jag klara utbildningen med bara en sådan uppsats i bagaget?

Vill inte visa mejlkonversationen, men jag har inte riktigt gett upp ännu.. ;-)

Inga kommentarer: