Så ska det se ut, ungar som står upp för skolan, en belysning av Björklunds betygshets och ett försök från Aftonbladet att diskutera ämnen. Bra, även om betygsdiskussionerna börjar bli lite tjatiga. Fokus på VAD efterfrågar jag och VARFÖR och vad har vi för mål! Sedan kan vi diskutera hur vi mäter detta och även varför vi mäter på ett visst sätt. Är bstyg till för att motivera eleverna eller att sortera dem? Är det ett bra motivationssätt och finns det bättre sätt att sortera eleverna? Hur klarar sig exempelvis hela övriga samhället utan att sätta en siffra (f´låt, bokstav ska det ju vara..) på människor?
Läs http://www.aftonbladet.se/nyheter/article2228488.ab
2 kommentarer:
Kontorsråttan håller med, men menar att det är lite farligt att säga att allt lärande ska vara lustfyllt. Det blir så lätt feltolkat "nu ska det bara vara kul saker hela tiden". Vill hellre prata om att allt lärande måste vara uymanande!
Utmanande.. visst.. håller med..
Skicka en kommentar