torsdag, maj 10, 2007

om utvärdering av Maines one-to-one-program

Spännande resultat från utvärderingen av one-to-one i Maine...
http://www.usm.maine.edu/cepare/Reports/ImpactofMLTIApril2007.pps

Lite om innehållet;

"Teacher technology skill level and use of laptops"

Slutsats: de lärare som har kunskapen använder också datorerna..

"Theachers philosophy and use of laptops

”traditional teachers” use laptops less often than ”constructivistic teachers”

Hur gör vi traditionalistiska lärare mer elevcentrerade/projketbaserade?

En annan slutsats som vi kan skriva under;
Laptops ökar samarbetet och interaktionen mellan elever.

2 kommentarer:

LG Börjesson GBG sa...

de lärare som har/får kunskap använder...det har vi sett i lustit..ofta..
"Hur gör vi traditionalistiska lärare mer elevcentrerade/projketbaserade"?
Fråga..hur gjorde dem där i Maine

Anonym sa...

Jag tror väl inte att det största problemet här i Gbg och Sverige är att göra lärarna mer innovativa och elevcentrerade/projektbaserade.

Frågan är väl hur man kan göra de som ska utforma den "nya" läroplanen, de nya kursplanerna och de nya nationella proven i samtliga teoretiska ämnen mer projektbaserade och konstruktivistiska. Kan ju bli lite svårt att jobba tematiskt och projektvis när allt skall testas och mätas i rena ämnen... Fast vill man så kan man och kanske vågar man