Spännande resultat från utvärderingen av one-to-one i Maine...
http://www.usm.maine.edu/cepare/Reports/ImpactofMLTIApril2007.pps
Lite om innehållet;
"Teacher technology skill level and use of laptops"
Slutsats: de lärare som har kunskapen använder också datorerna..
"Theachers philosophy and use of laptops
”traditional teachers” use laptops less often than ”constructivistic teachers”
Hur gör vi traditionalistiska lärare mer elevcentrerade/projketbaserade?
En annan slutsats som vi kan skriva under;
Laptops ökar samarbetet och interaktionen mellan elever.
2 kommentarer:
de lärare som har/får kunskap använder...det har vi sett i lustit..ofta..
"Hur gör vi traditionalistiska lärare mer elevcentrerade/projketbaserade"?
Fråga..hur gjorde dem där i Maine
Jag tror väl inte att det största problemet här i Gbg och Sverige är att göra lärarna mer innovativa och elevcentrerade/projektbaserade.
Frågan är väl hur man kan göra de som ska utforma den "nya" läroplanen, de nya kursplanerna och de nya nationella proven i samtliga teoretiska ämnen mer projektbaserade och konstruktivistiska. Kan ju bli lite svårt att jobba tematiskt och projektvis när allt skall testas och mätas i rena ämnen... Fast vill man så kan man och kanske vågar man
Skicka en kommentar